Na het joggen in de sauna?

Zodra de zomer weer in zich komt, gaan veel mensen fanatiek joggen om de laatste winterkilo’s eraf te krijgen. Joggen is dan ook een uitstekende manier om af te vallen en fit te worden. Wanneer je van plan bent om fanatiek te gaan trainen, is ook recupereren echter van groot belang. Dat kan natuurlijk op tal van manieren en de sauna is wellicht één van de best mogelijke manieren om te recupereren.

Waarom zou je recupereren?
Is het eigenlijk wel nodig om te recupereren na een zware lichamelijke inspanning? Wat heeft het eigenlijk voor nut? Nadat je jezelf hebt ingespannen, bevat je bloed een grote hoeveelheid melkzuur. Daar komt nog eens bij dat de glycogeenspiegel laag is omdat je veel energie hebt verbruikt. Wanneer het om zware trainingen gaat, is bovendien het spierweefsel beschadigd. Meer dan genoeg redenen dus om ervoor te zorgen dat je lichaam op de juiste manier kan herstellen. Dat doe je eerst en vooral door je lichaam de nodige rust te gunnen. Zorg dat je de periode van recuperatie iedere keer weer inbouwt en je zult zien dat ook het opbouwen van de conditie sneller gaat. Bovendien blijf je gemotiveerd om te sporten en is de kans op blessures of zelfs infecties een stuk kleiner.

Hoe kun je recupereren?
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar recupereren is een sport op zichzelf. Het kan op tal van verschillende manieren. Het begint eigenlijk al direct na het joggen. Het is dan bijvoorbeeld zaak om voldoende te drinken en even goed te stretchen. In sommige gevallen dien je het energieniveau ook weer even omhoog te krijgen door bijvoorbeeld iets te eten. Recupereren door naar de sauna te gaan is ook een uitstekend idee, al kun je dat beter niet direct na het joggen doen. Je bent dan in de meeste gevallen namelijk al behoorlijk bezweet en wanneer je nog meer gaat zweten kan dat ervoor zorgen dat je lichaam uitgedroogd raakt. Dat wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het verstandig om na het sporten even te wachten met een saunasessie. Bij te veel vochtverlies raakt je lichaam oververmoeid en kunnen er vervelende problemen zoals duizeligheid en hoofdpijn ontstaan. In zeer ernstige gevallen kan er zelfs beschadiging aan organen optreden.

Naar de sauna na het sporten
Wanneer je toch direct een saunabeurt wil na het sporten, is het aan te raden om een sessie van maximaal tien minuten te doen. Daarnaast dien je vanzelfsprekend voldoende te drinken, al moet je dat eigenlijk altijd doen. De belangrijkste tip is echter om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Het allerbeste is echter om een dag na je training een saunasessie te plannen. Voor mensen met een schema is die dag vaak de rustdag en dus ideaal om even helemaal te ontspannen en afvalstoffen uit te zweten. Bovendien bevat je lichaam op dat moment genoeg vocht en heeft het de juiste temperatuur. Dat is wellicht het perfecte moment om je spieren volledig te ontspannen en te herstellen van de inspanningen van een dag ervoor.