Naar de sauna? Zorg dat je voldoende drinkt!

De sauna is gigantisch populair. Steeds meer mensen gaan er graag naar toe of laten er zelfs thuis één bouwen. Het is dan ook heerlijk ontspannend en ook nog eens erg gezond. Doordat je veel vocht verliest, worden er namelijk afvalstoffen afgevoerd uit je lichaam. Het is echter wel van belang om erop te letten dat dit niet teveel gebeurt. Wanneer je te veel vocht verliest, wordt het namelijk gevaarlijk. Juist daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je juist in de sauna goed gehydrateerd blijft. Hoe je dat doet? We geven je hieronder enkele handige tips.

Drink water
De meest belangrijke tip om ervoor te zorgen dat je lichaam over voldoende vocht blijft beschikken, is eigenlijk heel eenvoudig: drink water! Met de afvalstoffen die je uitzweet tijdens een saunasessie verlies je namelijk ook belangrijke mineralen en vocht. Dit dient aangevuld te worden en water is de allerbeste manier om dat te doen. Zorg er dus voor dat je de hele tijd genoeg water blijft drinken als je even een dagje gaat ontspannen in een saunacomplex!

Kun je checken of je voldoende drinkt?
We begrijpen dat het soms voor de nodige twijfel zorgt als je niet weet of je eigenlijk wel voldoende drinkt. Daardoor kan er van ontspanning soms weinig meer terecht komen wanneer je in de sauna bent. Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om in de gaten te houden of je wel genoeg drinkt. Dat kun je namelijk zien aan de kleur van je urine. De stelregel is daarbij heel eenvoudig: hoe donkerder je urine, hoe minder vocht er in je lichaam aanwezig is. De urine dient dus zo helder en licht mogelijk te zijn in het beste geval. Het moet er eigenlijk een beetje uitzien als water. Wanneer het geel is, ben je wellicht uitgedroogd. Het is een eenvoudig maar belangrijk signaal van je lichaam dat er een tekort aan vocht is en dat je dus meer water moet gaan drinken. Moet je helemaal niet naar de wc? Ook dat kan een teken zijn dat je te weinig vocht binnen krijgt. Tot slot kun je het natuurlijk ook merken aan een droge keel.

Maar wat kun je drinken?
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat kun je dan eigenlijk het beste drinken? We vertelden hierboven al dat water verreweg de beste optie is. Maar we begrijpen ook wel dat het niet altijd fijn is om de hele tijd water te drinken. Je wilt immers ook wel eens iets anders. Gelukkig zijn er genoeg varianten van water die net anders smaken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kokoswater of thee. Ook water met natrium en kalium is een echte aanrader. Zorg in ieder geval dat je iets drinkt waar veel mineralen in zitten. Je kunt dit ook zelf doen door een glas water te drinken en daar bijvoorbeeld Keltisch zout aan toe te voegen. Er zijn in onze moderne tijd gelukkig ook heel veel varianten op water beschikbaar zoals fruitwater. Bepaalde dranken dien je tijdens een saunasessie juist te vermijden omdat ze het tegenovergestelde effect bewerkstelligen. Daarbij kun je denken aan zwarte thee en koffie maar ook aan alle dranken met alcohol en frisdranken. In tegenstelling tot water hebben deze dranken juist een uitdrogend effect. Het zorgt er dus voor dat je lichaam nog meer uitgedroogd raakt.