Weg met de winterdip: 7 natuurlijke tips voor meer energie

Zodra de grauwe en koude winterdagen beginnen krijgen veel mensen er last van: een winterdip. Ze voelen zich somber, vermoeid en hebben weinig zin om dingen te ondernemen. Heeft u ook last van een winterdip? In dit artikel vindt u 7 natuurlijke tips voor meer energie en om snel en eenvoudig van uw winterdip af te komen.

Ga naar buiten
Hoe koud het ook is, ga er op uit! Een wandeling in de buitenlucht doet wonderen voor uw humeur en geeft nieuwe energie. Pak u zelf dus goed in en maak elke dag een ommetje van minstens een kwartier. U zult al snel merken dat u zich door de frisse lucht daadwerkelijk beter en energieker gaat voelen.

Beweeg
Door even flink te bewegen maakt uw lichaam endorfines aan. Deze endorfines zorgen voor een positief en energiek gevoel en verbeteren bovendien uw weerstand. Naast het feit dat u vrolijker en fitter wordt en meer energie krijgt door het sporten, loopt u ook nog eens minder kans om deze winter de griep te krijgen.

Eet gezond
Hoe verleidelijk het ook is om op een gure dag op de bank te gaan zitten met een zak chips of koekjes: doe dit niet! Suikers en vetten kunnen u een sloom en depressief gevoel geven, terwijl gezonde voeding zoals fruit, groenten en vis u juist een goed en energiek gevoel kunnen geven. Eet dus zo gezond mogelijk, en merk zelf het verschil.

Drink water
Alcohol en cafeïne zijn niet goed voor mensen die last hebben van een winterdip. Deze dranken onttrekken namelijk vocht aan uw lichaam en zorgen voor een moe en duf gevoel. Drink daarom liever wat extra water of kruidenthee. Bovendien blijft u geconcentreerd en krijgt uw lichaam de kans om alle afvalstoffen af te voeren door uzelf voldoende te hydrateren.

Ontspan
Door even te ontspannen en iets te doen wat u leuk vindt zult u weer positieve energie verkrijgen. Neem dus elke dag even de tijd om tot rust te komen door bijvoorbeeld te mediteren, een filmpje te kijken, in bad te gaan of een spelletje te doen met uw vrienden of familieleden. Ook even goed lachen doet wonderen voor uw humeur en is een heerlijke manier om te ontspannen.

Bezoek de sauna
Een bezoekje aan de sauna is extra fijn als het buiten koud is. Het werkt niet alleen heerlijk ontspannend, het helpt ook bij het bestrijden van de winterdip. Zo helpt de sauna onder andere om afvalstoffen af te voeren, verbetert het de weerstand en helpt het om de nachtrust te verbeteren.

Doe een powernap
Heeft u ’s middags vaak moeite om wakker te blijven? Doe dan een korte powernap (ongeveer twintig minuten) en u zult merken dat u weer genoeg energie heeft om de rest van de middag en de avond door te komen. Slaap echter niet te lang, want dat kan dan weer juist een vermoeid gevoel veroorzaken of er voor zorgen dat u ’s nachts niet goed slaapt.